Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Zamość

Wydziały

Urząd Stanu Cywilnego
powrót

Szczegóły jednostki

Urząd Stanu Cywilnego
Adres
ul. Rynek Wielki 13
22-400 Zamość
powiat M. Zamość
Telefon
84 677 23 01
84 677 23 63
E-mail

Informacje dodatkowe

KOMUNIKAT URZĘDU STANU CYWILNEGO

Zgłoszenia zgonu, bez wcześniejszego umówienia wizyty, można dokonać w godz. 7:30 – 14:00. Wejście do USC od strony Rynku Wielkiego (Ratusz - główne wejście po schodach) i od strony Rynku Solnego (oficyna Ratusza). Informacje w sprawie zgłoszenia zgonu udzielane są pod nr tel. 84 677 23 57.

Informacje w sprawach wydawania odpisów udzielane są pod numerem 84 677 23 01.

W sprawie wydania dokumentów do ślubu - tylko po wcześniejszym umówieniu wizyty - pod numerem 84 677 23 01

Zgłoszenia urodzenia można dokonać także za pośrednictwem platformy e-Puap (termin 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia).

Zawiesza się dyżury w soboty w sprawach zgłoszenia zgonu.

 


 

Godziny przyjęć interesantów:
poniedziałek     7.30-14.00
wtorek               8.00-14.00
środa                7.30-14.00
czwartek           7.30-14.00
piątek               7.30-14.00

 

 

 Zapłaty opłaty skarbowej dokonuje się w kasie urzędu lub bezgotówkowo na rachunek urzędu:


- do obsługi krajowej:
PKO BP O/Zamość 56 1020 5356 0000 1602 0007 6877


- do obsługi międzynarodowej:
BIC (SWIFT): BPKOPLPW,
IBAN:PL 56 1020 5356 0000 1602 0007 6877

 

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska).

 

 - Klauzule informacyjne - RODO - Urząd Miasta Zamość

 

- Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych w RDK

 


 

Terminarz ślubów w Urzędzie Stanu Cywilnego w Zamościu.

 

 

    • w pozostałych dniach roboczych po ustaleniu z Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego.

 

 


 

Zadania:

1. Rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów z terenu miasta Zamościa i gminy Zamość;

2. Wydawanie odpisów z aktów stanu cywilnego;

3. Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego na podstawie decyzji oraz orzeczeń sądu;

4. Wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa /do zawarcia małżeństwa przed duchownym/ ;

5. Wpisywanie do ksiąg stanu cywilnego akt sporządzonych za granicą;

6. Odtwarzanie treści aktu w razie zaginięcia lub zniszczenia księgi;

7. Wydawanie zaświadczeń o możności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą;

8. Wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym;

9. Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca od dnia złożenia zapewnień;

10. Prostowanie aktów stanu cywilnego;

11. Przyjmowanie oświadczeń o:

- wstąpieniu w związek małżeński,

- braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,

- uznaniu ojcostwa,

- nadaniu dziecku nazwiska męża matki, żony ojca,

- zmianie imienia dziecka wpisanego do aktu urodzenia w chwili jego sporządzenia,

- powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,

12. Zmiana imion i nazwisk;

13. Uznawanie wyroku sądu zagranicznego;

14. Sporządzanie wniosków o nadanie Medalu Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie.

 



Sprawy:

REJESTRACJA URODZEŃ

Podstawa prawna:

- art. 52-66 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego /t.j. DZ.U z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm./

- art. 47 ust 1 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego /t.j. DZ.U z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm./

1. Urząd Stanu Cywilnego sporządza akty urodzeń dzieci urodzonych w Zamościu lub innej miejscowości z terenu gminy Zamość.

2. Zgłoszenie urodzenia powinien dokonać osobiście ojciec lub matka dziecka w ciągu 21 dni od daty urodzenia dziecka.

3. Wymagane dokumenty:

- dowód osobisty matki lub ojca dziecka

Uwaga: dziecko nie posiadające ustalonego ojcostwa może być uznane przez ojca równocześnie ze sporządzeniem aktu urodzenia lub później

Po rejestracji urodzenia wydawany jest jeden odpis skrócony aktu urodzenia /wolny od opłaty skarbowej/

 

ZAWIERANIE MAŁŻEŃSTW

Podstawa prawna:

- art. 76-89 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego /t.j. DZ.U z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm./

- art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego /t.j. DZ.U z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm./

I. Małżeństwa zawierane w Urzędzie Stanu Cywilnego

1. Wymagane dokumenty:

- dowody osobiste /do wglądu/

- pisemne zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa /sporządzane w USC/

- cudzoziemiec składa dodatkowo:

--dokument stwierdzający możność zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego lub orzeczenie sądu polskiego zwalniające go z przedłożenia tego dokumentu oraz tłumaczenia dokumentów przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula na język polski,                                                                                                                                         --odpis aktu urodzenia, a jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim - odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego ustania, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie lub unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa, jeżeli na podstawie pozostałych składanych dokumentów nie można ustalić danych niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństwa;

2.Małżeństwo może być zawarte po upływie miesiąca od dnia złożenia dokumentów wymienionych w pkt. l

3.Termin wymieniony w pkt.2 może być skrócony z ważnych względów

opłaty:

- sporządzenie aktu małżeństwa - 84,00 zł

- zezwolenie skrócenia terminu - 39,00 zł

 

II. Małżeństwo " Konkordatowe"

1.Osoby zawierające małżeństwo wyznaniowe ze skutkami cywilnymi składają duchownemu zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa

2.Zaświadczenie wymienione w pkt. l wydaje kierownik USC

3.Po wydanie zaświadczenia zgłaszają się przyszli małżonkowie razem, składając dokumenty wymienione w pkt. 1 dotyczącym ślubów cywilnych

4.Zaświadczenie ważne jest 6 miesięcy od dnia wydania

Opłaty:

- sporządzenie aktu małżeństwa - 84,00 zł

 

Po rejestracji małżeństwa wydawany jest jeden odpis skrócony aktu małżeństwa /wolny od opłaty skarbowej/

III. Zaświadczenie o możności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą.

1. Wymagane dokumenty:

- wniosek

- zapewnienie

- dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka

Ww. zaświadczenie może być wydane przez konsula RP. Ubiegając się o wydanie zaświadczenia w konsulacie należy dodatkowo złożyc odpisy aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa z adnotacją o rozwodzie)

opłata - 38,00 zł

IV. Zaświadczenie o stanie cywilnym;

Wniosek o wydanie zaświadczenia składa się do wybranego kierownika usc i wydawany jest osobie, której dotyczy.

opłata  - 38,00 zł

 

REJESTRACJA ZGONÓW

 

Podstawa prawna:

- art. 92-95 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego /t.j. DZ.U z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm./

- art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego /t.j. DZ.U z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm./

1. Urząd Stanu Cywilnego sporządza akty zgonów osób zmarłych w Zamościu lub innej miejscowości z terenu gminy Zamość.

2. Zgon należy zgłosić w ciągu 3 dni od dnia zgonu.

3. Wymagane dokumenty:

-  karta zgonu wystawiona przez lekarza stwierdzającego zgon

-  dowód osobisty osoby zmarłej

-  dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon /do wglądu/

Po sporządzeniu aktu zgonu wydawany jest jeden odpis skrócony aktu zgonu /wolny od opłaty skarbowej/

 

WYDAWANIE ODPISÓW Z ARCHIWUM URZĘDU STANU CYWILNEGO

 

Odpisy z aktów stanu cywilnego wydawane są na wniosek osób i instytucji określonych w art. 45 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego /t.j. DZ.U z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm./:

sądu, innego organu państwowego, osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony, jej wstępnego, zstępnego, rodzeństwa, małżonka, przedstawiciela ustawowego, opiekuna, osoby, która wykaże interes prawny.

Odpisy można otrzymać zgłaszając się osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego, składając wniosek w Biurze Obsługi Interesanta lub wysyłając wniosek pocztą na adres: Urząd Stanu Cywilnego w Zamościu ul. Rynek Wielki 13, 22-400 Zamość

Do wniosku o wydanie odpisu należy dołączyć dowód wpłaty opłaty skarbowej:

- za odpis skrócony 22,00 zł

- za odpis zupełny 33,00 zł

 

WPISYWANIE AKTÓW ZAGRANICZNYCH

 

1. Wpisaniu do polskich ksiąg stanu cywilnego podlegają odpisy akt urodzeń, małżeństw, zgonów /oryginały/

2. Wpisania aktu można dokonać w każdym Urzędzie Stanu Cywilnego.

3. Wymagane dokumenty:

- wniosek o wpisanie aktu do ksiąg polskich

- odpis aktu zagranicznego podlegającego wpisaniu

- tłumaczenie odpisu przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula

Uwagi:

jeżeli wpisywany akt nie zawiera wszystkich danych przewidzianych przez polskie prawo, należy dołączyć wniosek o uzupełnienie aktu o brakujące dane.

4. Opłaty:

- odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany po dokonaniu transkrypcji - 50,00 zł

- odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany po dokonaniu uzupełnienia aktu - 39,00 zł

- odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany po dokonaniu sprostowania aktu - 39,00 zł

 

ZMIANA  IMIENIA I NAZWISKA

 

Podstawa prawna : ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 10 z późn. zm.)

1.Wymagane dokumenty :

- wniosek o zmianę imienia lub nazwiska zawierający:

a) imiona i nazwisko wnioskodawcy, nazwisko rodowe

b) adres zameldowania na pobyt stały lub ostatni pobyt stały

c) numer PESEL

d) imiona i nazwisko na jakie ma być nastąpić zmiana

e) uzasadnienie wniosku

- jeżeli zmiany dotyczą imienia lub nazwiska małoletniego dziecka oświadczenie drugiego rodzica wyrażające zgodę na zmiany. Zgoda rodzica nie jest wymagana, gdy jest pozbawiony władzy rodzicielskiej. W przypadku braku porozumienia między rodzicami,  każde z nich może zwrócić się do sądu opiekuńczego o wyrażenie zgody na zmianę imienia i nazwiska dziecka

- oświadczenie dziecka, które ukończyło 13 lat o zgodzie na zmianę imienia lub nazwiska jeżeli jest objęte wnioskiem

- dokumenty uzasadniające zmianę imienia lub nazwiska

- dowód osobisty do wglądu

2. Termin załatwienia sprawy do 30 dni

3. Opłata skarbowa za decyzję o zmianie imienia i nazwiska - 37,00 zł

4. Uwagi:

- osoby zamieszkałe w Polsce wniosek o zmianę imienia lub nazwiska składają do wybranego kierownika usc

- osoby zamieszkałe za granicą wniosek o zmianę imienia lub nazwiska  składają za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej

- jeżeli zmiana nazwiska dotyczy obojga małżonków każdy z nich składa odrębny wniosek

- zmiany imienia lub nazwiska można dokonać wyłącznie z ważnych powodów

- zmiana nazwiska może dotyczyć nazwiska aktualnie noszonego lub nazwiska rodowego

 


UZNANIE WYROKU SĄDU ZAGRANICZNEGO

 

1. Wymagane dokumenty:

- wniosek o uznanie wyroku,

- orzeczenie sądu zagranicznego,

- dokument stwierdzający, że orzeczenie jest prawomocne, chyba że klauzula prawomocności jest zamieszczona w orzeczeniu,

- dokument stwierdzający, że pismo wszczynające postępowanie zostało doręczone pozwanemu,  gdy nie wdał się on w spór co do istoty sprawy (wyrok zaoczny),

- w przypadku wyroku orzeczonego w państwie należącym do Unii Europejskiej oryginał świadectwa sporządzonego przez właściwy organ państwa członkowskiego UE na formularzu określonym w załączniku 1 do Rozporządzenia Rady(WE)Nr 2201/2003,

- tłumaczenia dokumentów na język polski dokonane przez tłumacza przysięgłego,

- dokument tożsamości do wglądu

2. Opłata skarbowa za czynności wpisania wzmianki dodatkowej 11,00 zł

3. Uwagi:

- wniosek wraz z załącznikami można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika

 

 

Opłaty:
Podstawa prawna: ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej /t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1827 z późn. zm./

  • sporządzenie aktu małżeństwa 84,00 zł
  • wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego 33,00 zł
  • wydanie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego 22,00 zł
  • zaświadczenie o możności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą 38,00 zł
  • zaświadczenie o stanie cywilnym 38,00 zł
  • zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego 24,00 zł
  • zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby 24,00 zł
  • odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany po dokonaniu transkrypcji 50,00 zł
  • odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany po dokonaniu rejestracji urodzenia albo zgonu, które nastąpiły poza granicami RP 39,00 zł
  • odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany po dokonaniu odtworzenia treści zagranicznego dokumentu lub w przypadku zagnięcia lub zniszczenia księgi stanu cywilnego 39,00 zł
  • odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany po dokonaniu uzupełnienia lub sprostowania dokonanego na wniosek 39,00 zł
  • inne czynności 11,00 zł

Zwolnienie z opłaty określa Ustawa z dn. 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej:

Art. 2. Nie podlega opłacie skarbowej:
1) dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia i zezwolenia (pozwolenia, koncesji) albo złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawach:
a) alimentacyjnych, opieki, kurateli i przysposobienia,
b) ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego, rent strukturalnych, ulg określonych w przepisach szczególnych dla żołnierzy niezawodowych i osób odbywających służbę zastępczą oraz ich rodzin, a także uprawnień dla osób niepełnosprawnych i osób objętych przepisami o szczególnych uprawnieniach dla kombatantów,
c) świadczeń socjalnych oraz w sprawach załatwianych na podstawie przepisów o pomocy społecznej, przepisów o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, przepisów o zatrudnieniu socjalnym oraz przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
d) wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wyborów do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego i organów samorządu terytorialnego oraz referendum,
e) powszechnego obowiązku obrony, z wyjątkiem decyzji w sprawach udzielania zgody obywatelom polskim na służbę w obcym wojsku lub w obcej organizacji wojskowej,
f) zatrudnienia, wynagrodzeń za pracę,
g) nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz ochrony zdrowia,
h) załatwianych na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r. poz. 1774 i 1777 oraz z 2016 r. poz. 65, 1250, 1271 i 1579),
i) nabycia obywatelstwa polskiego w drodze repatriacji oraz stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego nabytego w ten sposób,
j) pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, oraz członków ich rodzin, którzy do nich dołączają lub z nimi przebywają,
k) udzielenia ochrony międzynarodowej, udzielenia azylu, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, zgody na pobyt tolerowany oraz w sprawach ochrony czasowej,
l) rekompensat w rozumieniu ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1090 oraz z 2016 r. poz. 585);
2) dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego;
3) dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia i zezwolenia przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa albo Agencję Rynku Rolnego w sprawach z zakresu wykonywania przez te agencje zadań w ramach realizacji Wspólnej Polityki Rolnej, w tym w sprawach płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego określonych przepisami Unii Europejskiej, pomocy de minimis w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa oraz innych zadań dotyczących organizacji rynków rolnych, z wyłączeniem zadań w zakresie administrowania obrotem z zagranicą towarami rolno-spożywczymi;
3a) (uchylony)
4) złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawach określonych w pkt 3;
5) wydanie zaświadczenia niezbędnego do uzasadnienia wniosków w sprawach wymienionych w pkt 1-4;
6) dokonanie czynności urzędowej i wydanie zaświadczenia w sprawach o zmianę imienia (imion) lub nazwiska osób, którym bezprawnie je zmieniono, a także zstępnych i małżonków tych osób;
7) wydanie zezwolenia przez ministra właściwego do spraw środowiska lub wojewodę na działania związane z czynną ochroną przyrody.
2. Jeżeli zaświadczenie, którego wydanie nie podlega opłacie skarbowej zostanie użyte w innej sprawie niż wymieniona w ust. 1, wydanie tego zaświadczenia podlega opłacie skarbowej.

 oraz odpisy wydawane w sprawach (część II załącznika do ww. ustawy):

1) odpis wydawany z akt stanu cywilnego, dotyczący obywateli polskich przebywających poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczony wyłącznie na potrzeby polskich przedstawicielstw dyplomatycznych lub urzędów konsularnych

2) odpisy skrócone wydawane w sprawach dokumentów stwierdzających tożsamość oraz wydawane w sprawach Karty Dużej Rodziny; zwolnienie to przysługuje również cudzoziemcom, którym udzielono zezwolenia na osiedlenie się lub nadano status uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej oraz obywatelom tych państw obcych, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła odpowiednie porozumienia

3) odpisy zupełne wydawane w sprawach dokumentów paszportowych

4) odpisy zupełne wydawane osobie, której akt dotyczy, po unieważnieniu wzmianki dodatkowej dołączonej do niewłaściwego aktu stanu cywilnego


Zapłaty opłaty skarbowej dokonuje się w kasie urzędu lub bezgotówkowo na rachunek urzędu:
- do obsługi krajowej: PKO BP O/Zamość 56 1020 5356 0000 1602 0007 6877
- do obsługi międzynarodowej: BIC (SWIFT): BPKOPLPW 56 1020 5356 0000 1602 0007 6877, IBAN:PL 56 1020 5356 0000 1602 0007 6877
Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku o dokonanie czynności urzędowej lub wydanie zaświadczenia.

 


Odpowiedzialny: Magdalena Bochniak, inspektor w USC Zamość
E-mail: magdalenabochniak@zamosc.pl

Załączniki
Pracownicy
Bochniak Magdalena
Stanowisko
inspektor
Franczak Dorota
Stanowisko
inspektor
Grabska Agnieszka
Stanowisko
Zastępca Kierownika
Kurys Agnieszka
Stanowisko
inspektor
Łyś Iwona
Stanowisko
inspektor
Tłuczek Magdalena
Stanowisko
Kierownik
dodano do BIP: 2012-12-18 16:22:26 |  rejestr zmian