Szczegóły jednostki
powrót do listy jednostek22 - 400 Zamość
ZADANIA WYDZIAŁU BUDOWNICTWA, URBANISTYKI I OCHRONY ZABYTKÓW:
W zakresie BUDOWNICTWA:
1. Wydawanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
2. Przenoszenie decyzji o pozwoleniu na budowę na rzecz innego podmiotu.
3. Wydawanie decyzji zmieniającej pozwolenie na budowę.
4. Wydawanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.
5. Wydawanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
6. Wydawanie decyzji o zezwolenie na wejście w teren sąsiedniej nieruchomości w celu wykonania niezbędnych robót budowlanych.
7. Przyjmowanie zgłoszeń budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
8. Przyjmowanie zgłoszeń robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę.
9. Przyjmowanie zgłoszeń robót rozbiórkowych obiektów nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia.
10. Przyjmowanie zgłoszeń zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
11. Wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokali.
12. Wydawanie zaświadczeń o powierzchni użytkowej.
13. Rejestracja dzienników budowy.
14. Przygotowywanie postanowień dotyczących odstępstwa od przepisów techniczno - budowlanych.
15. Prowadzenie rejestrów decyzji i wniosków o pozwoleniu na budowę.
W zakresie OCHRONY ZABYTKÓW:
1. Wykonywanie nadzoru nad obiektami i terenami objętymi ochroną konserwatorską, a w szczególności:
a) opiniowanie planów remontów i inwestycji dot. Starego Miasta opracowywanych przez zarządców obiektów, dróg i sieci miejskich oraz nadzór nad ich wykonywaniem
b) udział w pracach stowarzyszeń oraz konferencjach i sympozjach dot. Ochrony dóbr kultury
2. Prowadzenie Gminnej Ewidencji zabytków znajdujących się na terenie miasta
3. Merytoryczny nadzór nad realizacją Uchwały dotyczącej Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami
4. Zgłaszanie Wojewódzkiemu Oddziałowi Służby Ochrony Zabytków obiektów i przedmiotów zasługujących na ujęcie w rejestrze zabytków
5. Składanie wniosków o wpis nieruchomości oraz kolekcji do rejestru zabytków kultury
6. Przyjmowanie zawiadomień o ujawnienie przedmiotów, które posiadają cechę zabytku
7. Przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu przedmiotu archeologicznego lub o odkryciu wykopaliska i niezwłoczne powiadomienie o tym Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków Lublinie, Delegaturę w Zamościu
8. Opracowywanie koncepcji i projektów rewaloryzacji układu urbanistycznego wraz z fortyfikacjami oraz obiektów zabytkowych
9. Organizacja i prowadzenie Międzynarodowej Szkoły Letniej UNESCO Ochrony Dziedzictwa Kulturowego
10. Prowadzenie spraw zwiazanych z udzielaniem dotacji z budżetu miasta na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na terenie miasta Zamość nie stanowiacych jego własności
11. Animacja i kontrola merytoryczna nad przebiegiem procesu rewitalizacji
12. Kontrola merytoryczna nad realizacjami inwestycji objętych strefa ochrony konserwatorskiej
13. Współpraca z Narodowym Instytutem Dziedzictwa oraz Komitetem ds. Światowego Dziedzictwa w Polsce w tym:
a) prowadzenie spraw zwiazanych z monitorowaniem Starego Miasta i opracowywaniem okresowych sprawozdań dot. miejsca światowego dziedzictwa
W zakresie URBANISTYKI:
1. Wykonywanie zadań wynikających między innymi z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy prawo geologiczne i górnicze.
2. Wykonywanie zadań wynikających z przepisów wykonawczych:
a) przygotowywanie i przeprowadzenie procedur związanych z uchwaleniem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz jego zmian,
b) sporządzanie oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta Zamość,
c) przygotowanie i przeprowadzanie procedur związanych z uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz jego zmian,
d) wydawanie decyzji o sposobie tymczasowego zagospodarowania terenu,
e) prowadzenie rejestru planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę, gromadzenie materiałów z nimi związanych,
f) ustalenie skutków prawnych wynikających z uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz jego zmian,
3. Udzielanie informacji dot. przeznaczenia terenów zgodnie z miejscowych planem zagospodarowania przestrzennego i wydawanie stosownych opinii, w tym wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta;
4. Opracowywanie warunków urbanistyczno –architektonicznych.
5. Wydawanie opinii, uzgodnień, zaświadczeń i innych stanowisk wymaganych przepisami prawa dla inwestycji pozostających w kompetencjach Wydziału;
6. Prowadzenie postępowań administracyjnych w trybie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.) w zakresie naliczania opłaty planistycznej.
Dodatkowe informacje:
1. OPŁATA PLANISTYCZNA (tzw. RENTA PLANISTYCZNA) TOK POSTĘPOWANIA W SPRAWIE NALICZANIA OPŁATY PLANISTYCZNEJ
1. Podstawa prawna postępowania
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2000).
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.) - przepisy art. 36 i art. 37.
2. Wysokość opłaty planistycznej i sposób naliczania.
Postępowanie administracyjne dotyczące opłaty planistycznej zostaje wszczęte z urzędu, gdy właściciel zbywa (sprzedaż, darowizna, spadek) nieruchomość w ciągu 5 lat od daty wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego zmiany, pod warunkiem, że ustalenia planu spowodowały wzrost wartości tej nieruchomości.
Organ powołuje rzeczoznawcę majątkowego posiadającego właściwe uprawnienia i zleca wykonanie operatu szacunkowego, mającego na celu wskazanie wartości nieruchomości przed uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz po wprowadzeniu ustaleń nowego planu lub jego zmiany. Rzeczoznawca majątkowy przekazuje do organu operat szacunkowy ze wzrostu wartości rynkowej nieruchomości. Organ administracji powiadamia stronę o możliwości zapoznania się z operatem szacunkowym, a następnie, na podstawie zgromadzonej dokumentacji, wydaje decyzję o ustaleniu wysokości opłaty planistycznej. Obowiązek zapłaty następuje w terminie 14 dni od dnia, kiedy decyzja stała się ostateczna.
Wysokość stawek procentowych obowiązujących na terenie miasta Zamość można sprawdzić w Wydziale Budownictwa, Urbanistyki i Ochrony Zabytków UM Zamość.
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zamościu, ul. Partyzantów 3, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zamość. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji o ustaleniu opłaty planistycznej.
SPRAWY PROWADZONE PRZEZ WYDZIAŁ BUDOWNICTWA, URBANISTYKI I OCHRONY ZABYTKÓW:
I. WYDAWANIE DECYZJI O POZWOLENIU NA BUDOWĘ:
1. podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U.z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.)
2. wymagane dokumenty:
- wniosek PB-1
- projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany (w postaci papierowej w 3 egzemplarzach albo w postaci elektronicznej)
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
- wypis i wyrys z miejscowego planu
- inne (wymagane przepisami prawa)
3. sposób załatwienia sprawy:
- decyzja administracyjna
4. opłaty:
- Utawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006r. (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 z późn. zm.)
5. Termin załatwienia sprawy:
- Zgodnie z art.35 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2000).
6. Tryb odwoławczy:
- za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zamość do Wojewody Lubelskiego.
7. Druki wniosków o:
- pozwoleniu na budowę,
- zmianę pozwolenia na budowę,
- przeniesienie pozwolenia na budowę,
do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta lub w formie elektronicznej poniżej.
II. PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ NA ZMIANĘ SPOSOBU UŻYTKOWANIA OBIEKTÓW BUDOWLANYCH
1. podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.)
2. wymagane dokumenty
- wniosek
- projekt budowlany zmiany sposobu użytkowania w 4 egzemplarzach, wraz z uzgodnieniami, opiniami i pozwoleniami, wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem o wpisie projektanta na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
- zaświadczenie o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
- ewentualnie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
3. sposób załatwienia sprawy decyzja administracyjna
4. opłata: Brak
5. Termin załatwienia sprawy: do 30 dni
6. Tryb odwoławczy: za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zamość do Wojewody Lubelskiego
7. Druk wniosku do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta lub w formie elektronicznej poniżej.
III. UDZIELANIE POZWOLEŃ NA ROZBIÓRKĘ OBIEKTÓW BUDOWLANYCH
1. podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.)
2. wymagane dokumenty
- wniosek
- projekt budowlany rozbiórki w 4 egzemplarzach, wraz z uzgodnieniami, opiniami i pozwoleniami, wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem o wpisie projektanta na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
3. sposób załatwienia sprawy: decyzja administracyjna
4. opłaty: Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 z późn. zm.)
5. Termin załatwienia sprawy: do 30 dni
6. Tryb odwoławczy: za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zamość do Wojewody Lubelskiego
7. Druk wniosku do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta lub w formie elektronicznej poniżej.
IV. ZGŁOSZENIE ROBÓT BUDOWLANYCH NIEWYMAGAJĄCYCH POZWOLENIA NA BUDOWĘ
1. podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.)
2. wymagane dokumenty
- wniosek
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
- szkice i rysunki
- pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami
- ewentualnie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
3. sposób załatwienia sprawy: zgodnie z art. 30 ust. 5 i 5aa Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.)
4. opłaty: Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 z późn. zm.)
5. Termin załatwienia sprawy: do 21 dni
6. Tryb odwoławczy: w przypadku wniesienia sprzeciwu w drodze decyzji administracyjnej służy stronie odwołanie do Wojewody Lubelskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zamość
7. Druk wniosku do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta lub w formie elektronicznej poniżej.
V. WYDAWANIE I REJESTRACJA DZIENNIKÓW BUDOWY
1. podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn zm.)
2. wymagane dokumenty
- wniosek
- kserokopia prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę
- kserokopia zgłoszenia na podstawie, którego inwestor nabył prawo do wykonywania robót budowlanych
3. sposób załatwienia sprawy: dziennik budowy
4. opłaty: opłata administracyjna za dziennik budowy – wg bieżącej ceny
5. Termin załatwienia sprawy: do 3 dni
6. Druk wniosku do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta lub w formie elektronicznej poniżej.
VI. WYDAWANIE ZGODY NA ODSTĘPSTWO OD PRZEPISÓW TECHNICZNO-BUDOWLANYCH
1. podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.)
2. wymagane dokumenty
- wypis i wyrys z planu
- zgoda właścicieli posesji przylegających
- akt własności działki
- wyrys geodezyjny z naniesioną lokalizacją
3. sposób załatwienia sprawy: postanowienie po uzyskaniu zgody ministra
4. opłaty: Brak
5. Druk wniosku do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta lub w formie elektronicznej poniżej.
VII. ZAŚWIADCZENIA O SAMODZIELNOŚCI LOKALI
1. podstawa prawna: Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048)
2. wymagane dokumenty
- wniosek
- inwentaryzacja obiektu z oznaczeniem lokali przeznaczonych do wydzielenia i opisem (sporządzona przez osobę posiadającą uprawnienia do wykonywania tego typu opracowań )
3. sposób załatwienia sprawy: zaświadczenie
4. opłaty: Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 z późn. zm.)
5. Termin załatwienia sprawy: do 7 dni
6. Tryb odwoławczy: w przypadku wydania odmowy wydania zaświadczenia w formie postanowienia służy zażalenie złożone za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zamość do Wojewody Lubelskiego
7. Druk wniosku do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta lub w formie elektronicznej poniżej.`
VIII. ZAŚWIADCZENIA O POWIERZCHNI UŻYTKOWEJ LOKALU
1. podstawa prawna: Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048)
2. wymagane dokumenty
- wniosek
3. sposób załatwienia sprawy: zaświadczenie
4. opłaty: Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 z późn. zm.)
5. Termin załatwienia sprawy: do 7 dni
6. Tryb odwoławczy: nie przysługuje
7. Druk wniosku do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta lub w formie elektronicznej ponizej.
IX. WYDAWANIE DECYZJI O ZEZWOLENIU NA REALIZACJĘ INWESTYCJI DROGOWEJ
1. Podstawa prawna : Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1363 z późn. zm.)
2. wymagane dokumenty:
- wniosek
- mapy podziałowe
- projekt budowlany
3. sposób załatwienia sprawy: decyzja
4. Opłata skarbowa: brak
5. Termin załatwienia sprawy: do 90 dni
6. Tryb odwoławczy: za pośrednictwem Prezydenta Miasta Zamość do Wojewody Lubelskiego
X. WYDAWANIE WYPISÓW I WYRYSÓW Z MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA
1. Podstawa prawna: art. 30 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.),
2. wymagane dokumenty:
- wniosek
- mapa z zaznaczonymi granicami terenu* / działki*,
- upoważnienie udzielone osobie działającej w imieniu inwestora,
3. Opłaty: Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 z późn. zm.)
3. Termin załatwienia sprawy: do 30 dni.
4. Tryb odwoławczy: nie przysługuje.
5. Druk wniosku do pobrania w Biurze Obsługi Interesanta lub w formie elektronicznej ponizej.
XI WYDAWANIE Z URZĘDU LUB NA WNIOSEK INWESTORA WARUNKÓW URBANISTYCZNYCH ZGODNIE Z OBOWIĄZUJĄCYM PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
1. Podstawa prawna: art. 30 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.),
2. Wymagane dokumenty:
- wniosek,
- mapa z zaznaczonymi granicami terenu/działki,
- upoważnienie udzielone osobie działającej w imieniu inwestora.
3. Opłaty: nie podlega opłacie skarbowej.
4. Termin załatwienia sprawy: do 30 dni.
5. Tryb odwoławczy: nie przysługuje.
XII WYDAWANIE ZAŚWIADCZEŃ O PRZEZNACZENIU TERENU W MIEJSCOWYM PLANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
1. Podstawa prawna: art. 217–219 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2000)
2. Wymagane dokumenty:
- wniosek,
- mapa z zaznaczonymi granicami terenu*/działki*,
- upoważnienie udzielone osobie działającej w imieniu inwestora.
3. Opłaty: Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 z późn. zm.)
4. Termin załatwienia sprawy: do 7 dni.
5. Tryb odwoławczy: nie przysługuje.
XIII WYDAWANIE ZAŚWIADCZEŃ O ZGODNOŚCI ZMIANY SPOSOBU UŻYTKOWANIA OBIEKTU BUDOWLANEGO LUB JEGO CZĘŚCI Z MIEJSCOWYM PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
1. Podstawa prawna: art. 71. ustawy Prawo Budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 z późn. zm.)
2. Wymagane dokumenty:
- wniosek,
- mapa z zaznaczonymi granicami terenu*/działki*,
- upoważnienie udzielone osobie działającej w imieniu inwestora.
3. Opłaty: Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1923 z późn. zm.)
4. Termin załatwienia sprawy: do 7 dni.
5. Tryb odwoławczy: nie przysługuje
XIV WYDAWANIE POSTANOWIEŃ WYRAŻAJĄCYCH OPINIĘ O ZGODNOŚCI WSTĘPNEGO PROJEKTU PODZIAŁU DZIAŁKI Z USTALENIAMI PLANU MIEJSCOWEGO
1. Podstawa prawna: ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm.), ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2000)
2. Wymagane dokumenty:
- wniosek,
- wstępny projekt podziału opracowany na kopii mapy zasadniczej – 3 egzemplarze
- upoważnienie udzielone osobie działającej w imieniu inwestora.
3. Opłaty: nie podlega opłacie skarbowej.
4. Termin załatwienia sprawy: do 30 dni.
5. Tryb odwoławczy: na postanowienie służy stronom wniesienie zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Opłaty:
1. Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
2. Opłatę skarbową można uiścić w formie gotówkowej w kasach Urzędu Miasta Zamość lub bezgotówkowej na rachunek bankowy Urzędu Miasta Zamość
PKO BP S.A. O/Zamość 56 1020 5356 0000 1602 0007 6877
Oryginał dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku
Odpowiedzialny:
Inga Batycka (e-mail: urbanistyka@zamosc.pl)
Andrzej Żuk (e-mail: andrzejzuk@zamosc.pl)
Batycka Inga
pok. nr 7, tel. 84 677 24 78
84 530 04 71
e-mail: ingabatycka@zamosc.pl
Gruszka Anna
pok. nr 2, tel. (084) 677-24-77
e-mail: annagruszka@zamosc.pl
Juś Sylwia
pok. nr 2, tel. 84 677 24 79, e-mail: sylwiajus@zamosc.pl
Małaszowska-Bartnik Ewa
pok. nr 3, tel. (084) 677-24-75
e-mail: ewabartnik@zamosc.pl
Mazgaj Ewelina
tel. 84 677 24 72; 84 530 04 72, e-mail: ewelinamazgaj@zamosc.pl.
Rączka Joanna
pok. nr 7, tel. (084) 677-24-70
(084) 530-04-70
e-mail: joannaraczka@zamosc.pl
Swacha Jolanta
pok. nr 4, tel. (084) 677-24-74
(084) 530-04-74
e-mail: jolantaswacha@zamosc.pl
Żuk Andrzej
pok. nr 2, tel (084) 677-24-73
(084) 530-04-77
e-mail: andrzejzuk@zamosc.pl
Dokumenty opublikowane przez jednostkę
Lp | Opis dokumentu | Opcje |
---|